Kuvaus
Elpac liikennevaloratkaisut hoitavat liikenteenohjauksen esimerkiksi rampeilla, sisäpihoilla, varastohalleissa, tuotantotiloissa tai aina kun tarvitaan liikennevaloja ohjaamaan ajovuoroja ahtaissa tiloissa. Valo-ohjaus ohjelmoidaan toimimaan kohteen mukaisesti ja siihen voidaan liittää erilaisia kohteeseen sopivia antureita tunnistamaan liikennettä. Elpac LVK-sarjan monipuolisempiin keskuksiin voidaan kytkeä myös ulkoisia järjestelmiä kuten kulunvalvontaa, portteja, nosto-ovia jne. LVK-järjestelmän avulla varmistetaan sujuva liikenne yhdistämällä liikennevalot muiden toimilaitteiden kanssa toimimaan yhdessä kokonaisuutena. Alla esitettynä yleisimpiä malleja, mutta teemme myös täysin kustomoituja ratkaisuja tarpeen mukaan
Ominaisuudet | LKV10 | LKV10T | LKV20 | LKV30 | LKV30T |
Ajastettu vaiheiden kesto | x | x | x | x | x |
Vaiheiden käynnistys tutkilla | x | x | x | x | x |
Vaiheiden käynnistys tutkilla | x | x | x | ||
Kolmivaiheinen liikenteenohjaus esim. t-risteys |
x | x | |||
Tuki induktiosilmukoille | x | x | x | ||
Tuki kulunvalvonnalle | x | x | x | ||
Tuki vika ja tilatiedoille | x | x | |||
Vaiheiden ohjaus laskentaperusteisesti |
x | x | |||
Ulkoisien toimilaitteiden ohjaus, kuten portit ja nosto-ovet |
x | x |
Ramppivalopaketti
Nykyään useisiin parkkihalleihin rakennetaan yksikaistainen ramppi, jota pitkin tapahtuu sekä sisään- ja ulosajo. Yksikaistaisiin ramppeihin olemme kehittäneet Elpacin ramppivalopaketin. Järjestelmä ohjaa liikennettä rampilla molempiin suuntiin, tarpeen perusteella.
Laitteet
• 2kpl 2-osainen liikennevalo, LED pun/vih. 100mm tai 200mm linssi
• 2kpl Mikroaaltotutka, 6m tunnistusetäisyys
• 1kpl Elpac LVK 10 liikennevalokeskus
Esimerkki toiminnankuvauksesta
1.Oletuksena molemmissa suunnissa palaa punainen valo.
2. Ajoneuvon saapuessa tutkalle valo vaihtuu vihreäksi, jos vastaantulevaa liikennettä ei ole havaittu.
3. Vihreä valo palaa esimerkiksi kymmenen sekuntia, jonka jälkeen valo vaihtuu jälleen punaiselle.
4. Tämän jälkeen alkaa purkuaika, jolloin molemmat liikennevalot ovat punaisella. Samaan suuntaan on mahdollista saada jatkolupa.
5. Purkuajan aikana hitaimmankin ajoneuvon oletetaan ajavan rampin läpi.
6. Purkuajan jälkeen järjestelmä odottaa seuraavaa ajoneuvoa. Jos purkuaikana havaitaan vastakkaisesta suunnasta rampille pyrkivä ajoneuvo, saadaan ajolupa heti kun purkuaika on ohi.