Elpacin Oulun toimipiste

Miten liikennemerkki valmistetaan?

Elpacilla on oma liikennemerkki- ja opastevalmistus Oulussa. Liikennemerkin valmistus koostuu kolmesta päävaiheesta; pintakalvon valmistuksesta, pohjan valmistuksesta ja näiden kokoonpanosta eli yhdistämisestä.

Pintakalvon valmistus

Yleisin liikennemerkkien pintakalvojen valmistusmenetelmä on digitaalitulostus, joka mahdollistaa nopean ja reaktiivisen tilaus-toimitusketjun pintakalvon valmistukselle. Prosessissa tyhjälle tarrarullalle tulostetaan halutut merkit ja kuviot. Kyseessä on uv-moniväritulostin, joten useaa eri väriä voidaan tulostaa yhtä aikaa. Tulostuksen jälkeen tarraan asennetaan läpinäkyvä laminointikalvo, joka suojaa tulostettua aluetta ja luo väreille oikeat sävyt. Kun tarrarullan päälle on asetettu laminointikalvo, merkit voidaan leikata tarrarullasta irti suoraan oikeaan muotoonsa mm. CAM-ohjatun leikkurin avulla.

Vaihtoehtoisena pintakalvojen valmistusmenetelmänä voidaan käyttää silkkipainoa, joka eroaa digitulostuksesta etenkin valmistustekniikassa ja prosessien järjestyksessä. Silkkipaino aloitetaan CAM-ohjatulta leikkurilta, jolla silkkipainettavat aihioiksi kutsuttavat tyhjät tarrapinnat leikataan haluttuun muotoon. Tämän jälkeen silkkipainoa varten tulee valmistella seula, joka on käytännössä ohut reikäkangas pingotettuna raamien sisään. Seulan valmistelu alkaa filmin teolla, eli haluttu silkkipainettava alue peitetään kirkkaasta filmistä valoa läpäisemättömällä värillä. Tämän jälkeen seula emulsoidaan ja kovetetaan uv-valolla niiltä osin, kun valo osuu emulsioon. Tällöin filmin avulla seulalta peitetyiltä alueilta voidaan pestä emulsio pois, jolloin seulasta tulee ns. negatiivi. Silkkipainoon kuluvien asetusaikojen vuoksi menetelmä on tehokkaampi suurten eräkokojen valmistamiseen, eikä sitä yleensä käytetä räätälöidyille pienille erille.

Kun seula on valmiina, se asetetaan silkkipainokoneeseen, kohdistetaan oikeaan kohtaan ja aloitetaan itse silkkipaino. Silkkipainossa seulan päälle laitetaan haluttua väriä joko käsin tai automatisoidusti. Koneessa on kiinni kuminen liuska (raakkeli), jonka tarkoitus on liu’uttaa väri seulan päästä päähän. Tyhjä pintakalvoaihio asetetaan joko käsin tai automatisoidusti seulan alle oikealle etäisyydelle, jolloin kumiliuskan liu’uttaessa väriä seulan päästä päähän, väriä pääsee aihion pintaan seulan avoimista kohdista ja merkin ensimmäinen vaihe syntyy. Silkkipainon jälkeen seula pestään joko kokonaan tyhjäksi tai pelkästään pois väristä, jolloin seulaa voi käyttää uudestaan heti tarvittaessa. Mikäli merkki on monivärinen, tulee jokaiselle värille olla oma seulansa ja oma silkkipainotapahtumansa. Silkkipainovärin tulee kuitenkin antaa kuivua ennen seuraavaa työvaihetta.

Kolmas vaihtoehtoinen valmistusmenetelmä liikennemerkkien pintakalvoille on leikkaa-liimaa -tekniikka, eli irtokirjain-/symboliteippaus Tämä tarkoittaa puolivalmiiden pintakalvojen valmistusta varastoon siten, että teksti-/symbolialue on tyhjä. Nämä puolivalmiit tarrat voidaan valmistaa sekä silkkipainolla että digitulostuksella. Tyhjään pohjaan teipataan vasta asiakkaan tilauksesta haluttu symboli tai teksti. Menetelmä on yleisesti suositumpaa yksittäisissä tuotteissa kuin suurten sarjojen valmistuksessa.

Liikennemerkin pohja

Liikennemerkkien pohjamateriaaleina käytetään yleisesti vaneria, alumiinia, alumiinikomposiittia ja abs-muovia. Nykyään liikennemerkkien pohjamateriaalina käytetään yleisimmin erilaisia abs-muoveja ja alumiinia. Liikennemerkkien pohja valmistuu yleisesti leikkaamalla se haluttuun muotoon, tekemällä siihen halutut reiät, pyöristykset ja muut mahdolliset tasomaiset työstöt, joiden jälkeen reunat tarvittaessa taivutetaan tai merkin taakse asennetaan kiinnityskisko.

Eri valmistajat käyttävät eri menetelmiä, mutta yleisesti liikennemerkkien vaatimuksia ohjaa EN 12899-1:2007-liikennemerkkistandardi. Standardi pyrkii lähtökohtaisesti varmistamaan Väylän hallinnoimien virallisten teiden liikennemerkkien laadun ja näille teille tulevien merkkien valmistajilta vaaditaankin em. standardin vaatimusten täytön osoittava sertifikaatti.

Liikennemerkin kokoonpano

Lopullisessa liikennemerkin kokoonpanovaiheessa liikennemerkin pintakalvo tai sen osat teipataan kiinni liikennemerkin pohjalevyyn. Teippaaminen toteutetaan usein käsityönä koneiden avustuksella, esimerkiksi paineilmalla toimivan telan avulla. Liikennemerkin pohja asetetaan pöydälle, pintakalvo kohdistetaan pohjan päälle ja tela lasketaan. Teippaustapahtuma tehdään usein keskeltä sivuille, jotta tarra saadaan pysymään suorassa ja tarran ja pohjan väliin jäävä mahdollinen ilma saadaan tasaisesti poistettua välistä. Tämän jälkeen tuotteelle tehdään laatutarkastustarkastus, jonka yhteydessä tuotteeseen kiinnitetään takuutarra. Näin on syntynyt valmis liikennemerkki.

– Eero Kukkonen, tuotantopäällikkö, Elpac Oy

Liikennemerkkituotannosta tuli osa Elpacia vuonna 2017, kun Elpac osti Oululaisen Masterkilven. Myöhemmin vuonna 2024 Masterkilpi sulautui Elpacin toimintaan. Tutustu tästä Elpacin historiaan.

Ota meihin yhteyttä ja tilaa liikennemerkkejä!